tiistai 24. marraskuuta 2015

Lelujen Linna - Kuopion Museo


Lelujen Linna, jota Äiti sanoo Kuopion museoksi


Tänään me valloitetaan Linna. Linna on Kuopion Linna ja se on siinä ison valkean kirkon vieressä.
Minusta se näyttää ihan Prinsessan Linnalta eli isona voin muuttaa sinne Vilman ja Pupun kanssa.
Yksi meidän leikkipuistoista, Pikku Kakkosen puisto, on ihan lähellä Linnaa. Äiti sanoo Linnaa myös Kuopion Museoksi. Ei ole eka kerta kun mennään sinne, mutta eka kerta kun lelut saa tulla mukaan. Siellä asuu se iso Mammuttikin, jolla on tosi isot hampaat. Kukahan pesee Mammutin hampaat? Äiti ja Isi pesee minun hampaat. Minä Helmi 2 vee menen yhdessä minun Vilman, Äitin ja Mummon kanssa sinne. Ja ai niin, isot veljet, Väinö, Toivo ja Veikko tulee myös mukaan leluineen Linnaan.

Vilma on valkoinen villakoira ja melkein paras Ystäväni pehmoleluista. Pupu on mun paras Ystävä, mutta ei kerrota sitä Vilmalle. Pupu ei halunnut lähteä tänään mukaan. Pupu ei tykkää olla ilman minua. Vilma jää yöksi Linnaan. Vilma ei ole siellä yksin, eikä sen tarvitse yhtään pelätä.   Vilma pääsee seikkailemaan Linnan yöhön yhdessä museokoira Rikun ja muiden pehmolelujen kanssa.Vilma saa uusia Ystäviä tosi paljon. Kuulin että naapurin Peppi-pupukin pääsee seikkailemaan yöksi.
Mitähän kaikkea Vilma Linnassa näkeekään?
Käyn kyllä itse kiertämässä ja katsomassa ensin Linnan ennenkuin päästän Vilman valloittamaan Linnaa seikkailuillaan.


Minä ja Vilma, Äiti ja Mummo. Ai niin, isot veljetkin myös.
Kuva: Soile Nevalainen

Miten tontut on jo ehtineet tänne Linnaan?
Veikkoa kiinnostaa tosi paljon tontut. Veikko osoittelee tonttuja vaikkei toisia saa osoitella. Veikko on itsekin aika tonttu. Väinöä kiinnostaa Hirvi-setä ja Hirvi-täti. Väinö kertoo Museo-setälle että mökkitiellä näki Hirvi-tätin Isin kanssa. Väinö kertoo aina kaikille Hirvi-tätistä kun nähdään hirviä. Linnassa on tosi paljon kaloja ja lintujakin. Pöllökin lentää tosi ylhäällä, mutta se ei ole sama Pöllö, jonka Väinö jätti Tätille Linnaan yöseikkailemaan. Minä tiedän ettei lintuja saa koskea. Äiti on opettanut ettei lintuihin saa koskea, mutta Veikko vain yrittää tökkiä koko ajan strutsin nokkaa ja joutsenen siipeä: tonttuilee taas tuo Veikko.

Linnassa on tosi paljon kaikkea. En jaksa juosta kuin eläimet. Äiti sanoi että toisella puolella Linnaa olisi vielä kaikkea kiinnostavaa, mutta juoksun jälkeen tulee nälkä. Vien Vilman kiltille Tätille, joka lupaa pitää hyvää huolta Vilmasta. Äiti kirjoittaa vielä jotain lappua Tätille; varmaankin Vilman hoito-ohjeet mukaan.

Veikko ja Tonttu



Saisipa yhden sulan kutitteluun, Toivo toivoo

Minulla on oma Linna kotona. Kerroin Pupulle että Vilma pääsi seikkailemaan Linnaan niin Pupukin halusi seikkailla omassa Linnassamme. Me mennään vielä uudestaankin Kuopion Linnaan. Haetaan minun Vilma Lelujen Linnasta pois. Vilma saa kyllä kertoa kaikki sen seikkailuista siellä. Haluan kyllä kuulla Vilman tarinat myös sen uusista Ystävistäkin. Äiti sanoi että tietokoneelta nähdään joulukuussa Vilman seikkailuista kuvia Kuopion Linnassa.
Aika jännää. Melkein yhtä jännää kuin museon rappusia ylös alas pomppiminen.

Minulla on kyllä jo ikävä Vilmaa.
Mutta ei se haittaa, kun onhan mulla mun Pupu kotona.

Kotona minulla ja Pupulla on oma Linna


Kurkkaa lisää Yö museossa - Lelujen seikkailusta yhdessä Museokoira Rikun kanssa videolta: https://vimeo.com/145510858

Kuopion museosta lisää: http://kuopionmuseo.fi

Kuopion museo Facebookissa: https://www.facebook.com/kuopionmuseo/?fref=ts

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti