maanantai 24. huhtikuuta 2017

Lukeminen kannattaa aina!

Moi, minä olen Sylvi. Olen karkeakarvainen kääpiömäyräkoira, kohta viisi vuotta ja toimin kirjastossa lukukoirana. Taidan olla Kuopion kaupungin karvaisin vapaaehtoistyöntekijä (ja ehkä myös söpöin?). Minulle voi tulla lukemaan, jos lukeminen on hankalaa tai tylsää tai jos muuten vain haluaa lukea luppakorvalle. 

Toimin lukukoirana kirjastolla  pari-kolme kertaa kuukaudessa ja joskus pääsen tapaamaan lukijoita myös kouluille. Hommanani on kuunnella: minulle saa jokainen lukea ihan omalla tyylillään ja sanatkin voivat mennä sekaisin, minä en korjaa enkä huomauttele virheistä.  Minulla on aina aikaa kuunnella, en hoputa lukijaa, en vilkuile kelloa tai ala päivittää Facebookia kesken kaiken (sen homman hoitaa sihteeri puolestani).

(Kuva: Suvi Pitkänen)
Lukukoiran työstä en saa palkkaa, mutta VIP-kortillani olen päässyt moneen paikkaan, minne tavallisilla koirilla ei ole asiaa. Olen käynyt mm. museossa, Musiikkikeskuksella, yliopistolla - ja jopa teatterissa tapaamassa Herra Hakkaraista. Vierailuilla toimin lukemisen ja kirjaston lähettiläänä; näistä ja muistakin seikkailuistani kerron omassa vlogissani.

Lukukoiran työssä parasta on mukavien lukijoiden tapaaminen ja tarinoiden kuunteleminen. Kolmen vuoden aikana minulle on ehditty lukea satoja kirjoja. Mutta vaikka kuulisin saman kirjan moneen kertaan, en koskaan kyllästy: jokainen lukukerta on kuitenkin aina erilainen. Tarvittaessa kuuntelen lukemista myös vieraalla kielellä. Lukuvastaanotot ovat viikkoni kohokohta, ja täytyy sanoa, että työpäivän päätteeksi syöty possunkorva maistuu erityisen hyvälle.

Muuten olen sitä mieltä, että lomat ovat ihan yliarvostettuja. Kennelliiton vapaaehtoistyösopimuksen mukaan en saa tehdä lukukoiran hommia kuin tietyn määrän kuukaudessa, etten muka rasittuisi liikaa. HAH. Lomailu voi pitemmän päälle olla todella tylsää, onneksi sentään joskus pääsen emäntäni mukana retkille tai reissuun. Mutta kyllä vapaaehtoistyö silti loman voittaa. Lomalla en koskaan saa toteuttaa rotutyypillisiä ajotaipumuksiani jänisten tai kauriiden parissa. Kirjastossa sentään ymmärretään, että mäyräkoira on ajava koira: olen päässyt ajamaan kirjastoautoa. Mitäs siihen sanotte!

            
                      Lukukoira Sylvi kirjastoautossa from Kirjastokaista on Vimeo.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti